Alla inlägg under juni 2013

Av Kasia - 30 juni 2013 23:15

"Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness that most frightens us. We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous? Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small does not serve the world. There is nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do. We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone. And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others." [A Return to Love, 1992]

   

Av Kasia - 24 juni 2013 11:44

Känslan av att fortfarande vara under utmattning.

Känslan av att vara slut efter midsommar.

Känslan när man ska tillbaka till jobbet för första gången och socialträna i två veckor.

Känslan när någon håller på att flytta dagens möte.

Känslan när någon ber mig om en stor grej mot slutet av veckan, samma vecka som jag ska vara på jobbet.
Känslan av att se en vän inte orka vänta på att jag ska ha ork och dra iväg på ett äventyr som vi planerat tillsammans, med någon annan.

Känslan när jag tappar greppet och skriker på en trettonåring som vägrar att hjälpa till med diskmasinen och är sur.

Känslan av att inte ha någon röst kvar och vara panikslagen.


Det är dagen det, och klockan är inte ens 12.




Av Kasia - 15 juni 2013 23:45

Jag älskar att laga indiskt. På hösten och vintern.

Brukar kalla det för min ultimata comfort food. (Undrar om det är ifrån detta uttryck som det svenska tröstätandet kommit ifrån???? ;)

Och så läste jag häromdagen något som fick mig att gapa. Inte för att det var så banbrytande men för att det var så uppenbart.

Matlagningskonsten uppfanns för att tillaga den mat som inte var så god att äta i sin naturliga form/smak.

Ha... vad sägs om det?


En solmogen och solvarm tomat delad i ojämna skivor, värvade med svala bitar av mozarella och toppad med basilikablad direkt från rabatten? Kräver inte mycket mer än ett halvvarv med pepparkvarnen, några flingor salt och en generös skvätt av olivolja. Den rätten skriker sol och värme, det är som att det ligger mozarella och tomatskivor mellan varenda bokstav i ordet SOMMAR :)


Till skillnad från min masala box som innehåller minst 15 olika malda eller hela torkade kryddor, och då räknar jag inte ens den färska vitlöken, ingefäran eller chillin.

Men vad ska man annars ta till när grönsakerna inte smakar någonting? Typ 8 månader om året, för våran del.

Eller när råvarorna bli snabbt dåliga i solen, till ex. i Indien?


Iom denna uppenbarelse serverade jag smörstekt fransk omellet till frukost med salt, peppar och bara skivad tomat idag, de enklaste och finaste smakerna talade helt för sig själva. Till och med till en fyraåring :)


Njut av sommarens smaker!



Av Kasia - 11 juni 2013 12:32

Det händer mycket just nu. Huvudet och hjärtat håller på att spricka av olika intryck, tankar och känslor...

Mest av allt tänker jag kanske på vad jag borde tänka på och inte. Vad som är bra för mig...


Don't always believe what you think. hörde jag nyligen. Upprepar det i huvudet regelbundet.

Tror inte längre så mycket på det som dyker upp i huvudet. Ifrågasätter.

Men det är först när jag släpper allt, när jag tvingar kroppen till rörelse, hur än långsam och meningslös den må verka. Det är då jag rensar, renar och tömmer... gör utrymme åt det som är värt att lägga energi på.


Byter kvantitet mot kvalité.


Jag gick över en timme imorse. En reningspromenad. Hälsade inte på någon, tittade inte ens på någon. I början gick det tungt och jättelångsam, som om lasset som jag bar saktade ner mig, betyngde mig. Jag lät hela kroppen uttrycka mitt mentala tillstånd. Armarna hängandes längs kroppen, slappa kinder, uttryckslös mun, kisande, alvarliga ögon utan minsta glimt eller glädje. Blicken långt ner, på stenarna, tjockåfeta äckliga sniglarna, smutsiga regnvattnet efter sista regnet som föll inatt. Inte tänka, inte analysera aktivt det som finns i skallen. Bara gå.

Och andas, djupa, långsamma andetag.
Jag minns nu att jag tog en paus, satte mig på en bänk vid skogens kant. I skuggan och blåsten. Hann andas djupt kanske fem, kanske 10 gånger.
Sen gick jag vidare, inte för att jag valde det, eller bestämde det. Kroppen ville bara vidare.
Och utan att jag visste om det, omringad av höga, susande träd, tittade jag upp mot den blåa himmelen ovanför mig och tog ett litet, blygsamt hoppsasteg. Sedan en till, och en till, och till sist flera till i följd.

Och så bestämde jag att jag skulle le till mig själv hela vägen ut från skogen.

Det var som att släppa loss en sjuttonkilos ryggsäck som satt på ryggen rakt ner i marken. Det fanns ingen vikt, det fanns ingen tyngd. Alla tankar och upplevelser lämnade plats åt tomheten.


Sköna, luftiga, svala tomheten av högsta kvalité :)

När den infann sig fick jag nästan kämpa emot för att börja springa. Höll på att tappa mina sommartofflor flera gånger på vägen.


Vad gör man då men ett sådant tillstånd? Njuter, och plockar in tankar/känslor/upplevelser som varit, en i taget, försiktigt och varsamt, i sin egen takt, och staplar dem på varandra i den ordning som känns rätt just för mig, just nu.

För man blir vad man tänker, så det finns inte utrymme för chansning.

Av Kasia - 4 juni 2013 14:28

Varför inte ta in lite symbolik.

Någon enkel sak, ett mönster, ...ett djur? som hjälper att behålla fokus på det väsentliga.


ZEBRA - min mentala väckarklocka i vardagen.

Det finns knappt vackrare djur, till att börja med. Men inte bara det.

Zebror har även nämnts i stressamanhang för flera år sedan av någon skojig forskare i USA.

För zebror lever bland lejon och upplever en jäkla massa stress när de springer för livet, för att slippa bli någons frukost. Men ändå så får de inte magsår, eller andra stressrelaterade sjukdomar.

För mellanåt betar de gräs som de sedan tuggar jäääätelångsamt , ligger i solen, kanske gnuggar ryggen mot en gammal baobab och ÅTERHÄMTAR SIG!!!!


Det har inte jag själv tagit in i beräkningen när jag kört på i full fart så länge jag kan minnas...


Så nu gäller det att bryta gamla vanor, ändra tankemönster. Och visst sägs det att ränderna går aldrig ur...

Vi ska väl få se!

Allt är ju inte... svart-vit ;)

Av Kasia - 4 juni 2013 10:46

Det finns inte tid att slösa!

Effektivisera! Optimera! Snabba på!


För er som kan göra en sak i taget... GRATTIS!

För det har aldrig varit min grej. Och jag hamnade på stressrehaben till sist.


Nu lär jag mig på nytt.

Att borsta tänderna när jag borstar tänderna. Förr sprang jag i 20 minuter med tandborste i munnen och gjorde andra saker samtidigt. (Tandkrämsdreggel kommer sällan bort från svarta kläder kan jag tipsa!)


Att andas. Riktiga, livskraftiga andetag, långt ner i magen. En i taget. Tusen gånger om dagen.


Att känna smaken av den mat som jag omsorgsfullt lagat.


Att tämja hjärnan en aning. Den spolar igenom 80.000 tankar om dagen sägs det. Låt oss ta en tanke i taget.


Av Kasia - 4 juni 2013 10:08

I dagsljus syns det att jag inte är 20 längre, men inte heller 45 riktigt. Men på god väg...

Jag har nyligen blivit 34.

I höstas dundrade jag in i en jättetjock betongvägg. Med högfart. Hade jag en förmåga att lyfta blicken lite så skulle jag sett tecken. Stora, blaffiga, blinkande skyltar som skrek: UTMATTNING.

Men så blev det inte. Och det var det bästa som kunde hänt mig tycker jag idag.


Av Kasia - 4 juni 2013 01:55

Jag har tänkt på denna blogg så länge att fåglarna hunnit vakna. Och jag har inte ens hunnit lägga mig.
Känns som när jag var under 20.

När veckarklockan ringer på morgonen kommer det kännas som om jag var 45.

So be it.

Hoppas att det var värt det bara :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Embracing the NOW, Zebra-style.

Links

Ask Kasia

16 besvarade frågor

Latest Posts

Categories

Archive

Guest Book

Calendar

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2013 >>>

Tidigare år

Search

Statistics


Skapa flashcards