Alla inlägg den 27 maj 2014

Av Kasia - 27 maj 2014 16:41

Jag har nämnt det förr. Men nu kom frågan upp igen och det fick mig att fundera ordentligt…

”Är du säker att det bara är utmattning som du lider av?”

Vad svarar man på det? Hur reagerar man?

Många månader av terapi lärde mig att jag inte ska behöva reagera ALLS.

Att jag inte behöver VÄRDERA frågan. Den kanske har en annan innebörd för mig än för den som yttrade den.

Jag kan återkomma senare. När jag har funderat…

 

Och nu har jag funderat.

Självklart att det är något mer jag lider av. Nämligen allt det som fick mig att hamna i utmattningen.

För även om man sakta men säkert frisknar till, vilar upp sig, bygger upp sig på nytt och till sist förhoppningsvisst friskförklaras… Allt detta betyder inte att man är BOTAD från hela den SKITEN som fick en att ramla ihop.

I mitt fall allt från att sätta gränser för omvärlden, lyssna på kroppen, respektera mina egna begränsningar, respektera mina egna behov, gilla mig själv nog för att ställa mig själv på första platsen i livet ibland utan skam!

Listan är lång.

Och så länge jag inte håller fokus på dessa saker, och många fler!, så NEJ, jag blir inte HELT frisk.

Och om jag inte tänker rätt, prioriterar rätt, och om jag inte försätter mig i en sådan miljö som gynnar mitt tillfrisknande så BLIR jag aldrig BRA!

 

Dessutom är hälsan en färskvara. Det är ingen trofé som man kan sätta på hyllan när man en gång fått det. Det är mer som en buske som måste hållas vid liv.

Ja, var rädda om era buskar!


     

Juz o tym wspominalam, pamietam. Ale kiedy pytanie postawiono mi po raz kolejny dalo mi to wiele do myslenia...
"Jestes pewna, ze masz tylko to wypalenie? Moze to cos jeszcze?"
Co odpowiedziec na takie pytanie? Jak sie zachowac?
Wiele miesiecy terapii nauczylo mnie, ze nie musze reagowac WCALE, jesli nie chce.
Nie musze przydawac takiemu pytaniu WARTOSCI. Byc moze zreszta ta wartosc jest zupelnie inna dla mnie niz dla pytajacego?
Moge odpowiedziec pozniej. Jak sie zastanowie...

No i wlasnie sie zastanowilam.
To chyba oczywiste, ze cierpie na cos wiecej. A mianowicie na to wszystko, co mnie do wypalenia doprowadzilo. Poniewaz nawet, jesli powoli, ale konsekwentnie sie zdrowieje, regeneruje sily, odbudowuje siebie i w koncu uznaje za ZAleczonego, to nie jest sie niestety AUTOMATYCZNIE WYleczonym z zachowan, ktore cale to bagienko spowodowaly.

W moim przypadku to stawianie granic, sluchanie sygnalow wlasnego ciala, szanowanie granic swojej sily i wytrzymalosci, szanowanie wlasnych potrzeb, polubienie siebie na tyle, by pozwolic sobie BEZ WSTYDU i POCZUCIA WINY zajac czasami pierwsze miejsce.
Lista jest dluga.
I jak dlugo nie bede koncentrowac sie na tych wlasnie sprawach, i wielu innych!, to NIE, NIESTETY, nie WYzdrowieje do konca. Jesli nie bede MYSLEC SAMA o tym, co jest teraz dla mnie najwazniejsze, jesli wyzdrowienie nie bedzie moim najwyzszym PRIORYTETEM, jesli moje otoczenie nie bedzie dopasowane do mojego celu glownego, to bede DREPTAC W MIEJSCU!


Poza tym zdrowie, to swiezy towar. To nie puchar, ktory raz wygrany stawia sie na regale na wieczna pamiatke. Jest raczej jak krzak, ktory trzeba konsekwentnie utrzymywac przy zyciu.

 

Wiec prosze, troszczcie sie o Wasze krzaki!

Av Kasia - 27 maj 2014 15:56

Översättning av: http://zebrazone.bloggplatsen.se/2014/05/26/10719953-kilka-slow-o-porodach-i-nie-tylko/ från 26:e maj 2014.


Hälsar en VÄN (som hört av sig ang. översättningar!) med denna sång:


[I Polen firas Morsdagen alltid den 26:e maj, oavsett om det är en vardag eller inte, och nej, vi får inte vara lediga då ;)]


Mitt livs andra förlossning (då jag var den föddande, och inte den nyfödda) fick mig att tänka om när det gäller födelsedagar. Sedan dess har jag börjat gratulera även mammorna till födelsedagsbarnen när det är möjligt Jag har även börjat tacka min egen Mamma på min födelsedag, att hon faktiskt klarat av att föda mig.


Jag märker inte att någon annan gör samma sak. Jag väntar inte mig det från  barnen, men mer de vuxna, som vet lite mer om... anatomi och födelsens mirakel/plåga…

Idag kom jag på att det kanske är just Morsdagen som är menad till det?


Hoppas iaf.

Om ni inte tänkt på det själva, så ta gärna dessa vackra blommor och skicka dem vidare till era starka mödrar:

 

Med dessa blommor vill jag uppmärksamma alla bonusmödrar, mig inkluderat!

För den tuffaste uppgiften som finns! Att kombinera tre yrken: sköterska, lärare och biträde med service dygnet runt och utan betalning.

 


Kära Mödrar! Man kan inte bjuda från en tom behållare. Ta hand om er så att ni orkar ta han om era kära!

Jag själv är superusel på det. Men det ska bli en ändring på det. Det måste!


  

Av Kasia - 27 maj 2014 07:58

Whenever I get a bit blue the Universe sends a sign to me. In PINK...


Varje gång jag börjar gå in i dystra tankar kickar Universum in och fixar det med något i... ROSA...


Jakas sila ostatnio wyczuwa moje slabe nastroje. Kiedy sie nasilaja, pojawia sie nagle jakis znak... ROZOWY...


 


Presentation


Embracing the NOW, Zebra-style.

Links

Ask Kasia

16 besvarade frågor

Latest Posts

Categories

Archive

Guest Book

Calendar

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Search

Statistics


Skapa flashcards