Alla inlägg den 18 september 2014

Av Kasia - 18 september 2014 14:22

Jag minns... När jag var som mest olycklig och trasig inombords... Då trodde jag att om jag jämförde mig med andra, och om jag hittade fel hos dem... att det skulle lyfta mig.

Att jag skulle känna mig mindre dålig bara för någon annan bredvid verkade ännu sämre än jag.

Fetare, fulare, hade mer brytning...


Jag dömde folk som gjorde annorlunda än vad jag tyckte var rätt.

En granne som går jämt försjönken i sina tankar och säger alldrig hej. Vad är det för fel på henne, va?

Idag önskar jag att jag haft en sådan nära kontakt med mig själv så att jag kan gå runt utan att ta in allt och alla omkring mig...

Det finns flera exempel på tankar som sänkte andra. Ofta även ord som sades högt...


Jag gjorde inte det för jag var ett elakt monster av naturen. Jag gjorde det för att jag inte kände till något annat sätt. Det var sparsamt med beröm hemma hos mig. Jag var jämt jämförd med grannarnas barn som verkade såå himla väluppfostrade och hjälpsamma.

Att bli vuxen och att kunna använda sin intellekt för att förstå hur fel detta var hjälpte liksom inte. För jag funderade inte så mycket på det...

 

Det var min spektakulära krasch som blev min räddning.

 

Hör NI alla där ute! Vänta inte på kraschen. Lev era liv IDAG och låt andra göra det också. Det är trots allt mer som vi har gemensamt än vad som skiljer oss åt.


Pamietam ten czas, kiedy bylam najnieszczesliwsza, kiedy bylam najbardziej wyniszczona od srodka… Wydawalo mi sie wtedy, ze bedzie mi lepiej, jesli tylko znajde do okola mnie wystarczajaco duzo osob, ktore sa grubsze, brzydsze, gorzej ubrane, mniej utalentowane, niz ja. Myslalam, ze ja automatycznie stane sie lepsza, bardziej wartosciowa.

 
Ocenialam ludzi, krytykowalam za to, ze zyli inaczej, niz ja uwazalam za stosowne. Sasiadke, ktora ciagle chodzi pochlonieta swoimi myslami i nigdy sie nie wita na ulicy uwazalam za gbura. Dzis zazdroszcze jej tak bliskiego kontaktu ze soba. Ona nie potrzebuje byc moze potwierdzenia, ze jest sympatyczna, od obcych? Nie wiem tego. Wiec nie moja rzecz na ten temat spekulowac.
Takich przykladow jest niestety wiecej. Niestety wiele razy mysli przeradzaly sie w kasliwe slowa, komentarze, zwlaszcza w kierunku najblizszych, bo oni sa najlatwiejsza ofiara. Ich znamy zwykle najlepiej…
 
Dzis wiem, ze nie bylam takim potworem, bo mam brudna, czarna nature. Po prostu jako dziecko nikt mnie nie chwalil. Za to wiele razy porownywano mnie do dzieci sasiadow. Zawsze o wiele milszych, zaradniejszych, lepiej “ulozonych”… Byc moze w dobrej wierze, bo to przeciez tak motywuje.
Niestety. Nawet w wieku doroslym, majac do dyspozycji intelekt i zdrowy rozsadek nie umialam rozpoznac problemu, a tym bardziej nie potrafilam go rozwiazac. Gorzej, nawet sie nad tym specjalnie nie zastanawialam….
 
Tylko dzieki mojej spektaularnej katastrofie i upadku umiem dzis myslec inaczej.
 
Ludzie Kochani, nie czekajcie na katastrofe, Zyjcie SWOJE zycie TERAZ i pozwolnie innym robic to samo. Przeciez wiecej w nas jest podobienstw niz roznic!

 

Love and peace within!   

Presentation


Embracing the NOW, Zebra-style.

Links

Ask Kasia

16 besvarade frågor

Latest Posts

Categories

Archive

Guest Book

Calendar

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Search

Statistics


Ovido - Quiz & Flashcards