Direktlänk till inlägg 3 maj 2014

SJÄLVVÅRDA dig i smyg!

Av Kasia - 3 maj 2014 16:45

Swedish verion of:/Szwedzka wersja: http://zebrazone.bloggplatsen.se/2014/05/02/10682788-jak-odzyskac-czas-na-samoochrone/


Hur börjar man frigöra tid för SJÄLVVÅRDEN? Det är bäst att börja med riktigt små steg, så att omgivningen inte får spel. Jag fick tom tipset att inte säga något till familjen att jag skulle plötsligt ”skita i allt och bara tänka på mig själv”.

Att göra annorlunda kan vara tillräckligt läskigt för en själv, innan man hittar ett nytt sätt som funkar och känns bekvämt. Det är som att hoppa på en busslinje som man aldrig åkt med tidigare. Någonstans i stadens utkanter. Jag har börjat med nedan knep som kanske kan hjälpa er också?


FÖR FÖRÄLDRAR:

  • Jag har börjat säga till min Son, att jag tycker att lego är tråkigt för mig. Att jag läser hellre. Ibland vill han vara med och läsa, men oftast inte. Då sätter jag mig bredvid och TILLÅTER mig själv att läsa en bok eller tidning medan han bygger.
  • Annars kan jag också lägga pussel alldeles intill legobygget. Jag förklarar, att jag gillar pussel mer och att det får mig att bli lugn.
  • Jag har börjat erkänna att jag blir uttråkad av lego. Att jag helst bygga gårdar, hus, grill och karuseller J (det finns faktiskt bildbevis, att dessa faktiskt har byggts) och inte rymdskäpp och bilar hela tiden!
  • På senaste tiden har jag även slutat svara på de ständiga tillropen: mamma, mamma, mamma. Det är lite roligt att observera, hur ofta det egentligen gäller när ungen ropar. Och hur ofta man bara svarar automatiskt.
  • När jag är som tröttast då är det hemmabio som gäller: en skål men pop-corn  eller äppelbitar, kuddar, filtar och en barnfilm. Bästa sömnpiller för mamma.
  • Jag har börjat förstå att det är ok att vara ärlig med barnen när man är uttråkad eller supertrött. Det gör oss MÄNSKLIGA. Att låtsas vara en superförälder ger barnen skeva föreställningar om hur det blir att växa upp själv. Inte minst, barn som aldrig behövt vänta kommer bli vuxna som får skuldkänslor när deras barn får vänta. Kan även bli vanliga skitstövlar. Osäker bad som är värre…  ;)
  • Fysisk närhet, värme, pussar och kramar räcker såååå långt. Barnfantasin fixar det mesta i leken. Bara man är med ibland.

FÖR DEM SOM ”MÅSTE”:

Jag är ledsen (känner mig som en som fjärtar på ett bröllop nu, eller något i den stilen) men ordet MÅSTE är ”ur funktion”. Och är såååå dumt!


Försök att ersätta MÅSTE med nedan alternativ, som faktiskt INNEBÄR något på riktigt:

  • Det vore bra om…
  • Jag vill…/Jag vill inte…
  • Det finns ett lag om att…
  • Det är min förpliktelse…
  • Det förväntas av mig att…
  • Jag väljer att…
  • Jag bestämmer att…
  • Jag låter X…
  • Jag ber Y…

Prova med t.ex ”Jag MÅSTE diska.”

Smaka på hur varje variant känns, vad frigör den för sorts ENERGI i dig?

För mig blev det en sådan FREAKIN’ befrielse. Som om jag tagit av mig en korsett som satt tight åt och inte lät mig andas med hela bröstet. Och så skrattade jag som fan också!


För de flesta MÅSTEN hittar vi ändå på själva!

Frågan är varför, när vi borde VÅRDA oss SJÄLVA istället.


Från Hjärtat till Er.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kasia - 7 juli 2016 16:09


Widzę, że ciągle jeszcze jest sporo osób, które zaglądają tutaj :) Bardzo mi miło <3   Przypominam jednak, że nowe wpisy pojawiają się od ponad miesiąca pod innym adresem: www.blog.zebrazone....

Av Kasia - 3 juni 2016 17:54

Dzisiejszy wpis z nowej platformy bloga ZebraZone: www.blog.zebrazone.seDla tych, którzy jeszcze nie przyzwyczaili się do nowego adresu :)Bardzo ciężko pracowałam przez ostatnie tygodnie. Za ciężko.Tak ciężko, ...

Av Kasia - 1 juni 2016 12:00


Drodzy Kochani! Czas ruszać dalej. Czas wyjść poza granice strefy komfortu.   ZebraZone trzyma mnie w pionie. W głębi mojego najmiętszego serca wiem, że jest nas więcej, tych, którym utrzymywanie pion...

Av Kasia - 31 maj 2016 22:06

To mój przedostatni tekst na tej stronie.   Czterysta dziewięćdziesiąty czwarty. Ponad dwa lata karmienia tego wyrostka własną krwią, siłą. Wiarą. Że coś z niego wyrośnie. Że p...

Av Kasia - 26 maj 2016 08:55

Za chwilę wychodzę do pracy. W deszcz. To nic. To mi nie przeszkadza. Tylko brak czasu trochę naciska a tu ważny temat do poruszenia!   Czuję się w obowiązku ostrzec Państwa przed niebezpieczeństwem ...

Presentation


Embracing the NOW, Zebra-style.

Links

Ask Kasia

16 besvarade frågor

Latest Posts

Categories

Archive

Guest Book

Calendar

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Search

Statistics


Ovido - Quiz & Flashcards